Ik bied trainingen en adviestrajecten op maat aan. In een kennismakingsgesprek bespreken we wat de ontwikkelvragen en wensen zijn.
Nieuwsgierig naar wat ik voor je kan betekenen? Neem contact op!
Ik bied trainingen en adviestrajecten op maat aan. In een kennismakingsgesprek bespreken we wat de ontwikkelvragen en wensen zijn.
Nieuwsgierig naar wat ik voor je kan betekenen? Neem contact op!
Ik ondersteun de overheid en gemeenten samen met de uitvoerende partners bij de ontwikkeling, uitvoering en evaluatie van het onderwijsachterstandenbeleid:
Zoals ieder kind uniek is, is ook iedere professional, ieder team en iedere voorschool, basisschool of kindcentrum uniek. Ik sluit aan bij de ontwikkelvragen en wensen van de klant en sta graag klaar om je met praktische tips verder te helpen in je eigen ontwikkeling. Een praktijkanalyse kan een goed uitgangspunt zijn voor een groter adviestraject.
Expertise op meerdere domeinen jonge kind: 0-6 jaar.
Wat regel je voor de kinderen wanneer zij op vierjarige leeftijd naar de basisschool gaan? Hoe geef je vorm aan een 0-6 of 2-6 overleg en welke punten voor afstemming doen er toe? Ik begeleid diverse groepen in de doorgaande lijn op inhoud en op efficiënte samenwerking. Borging van de gemaakte afspraken in de organisatie is hierbij een belangrijk onderdeel.
Taal is de basis voor leren. De ontwikkeling van de taal start al bij de geboorte en houdt nooit op. Na enkele maanden start ook de leesontwikkeling. Hoe je als professional aansluit bij deze ontwikkelingen bepaalt of kinderen zich uitgedaagd en uitgenodigd voelen om boekjes te ‘lezen’ en in interactie te gaan met jou, elkaar en de omgeving. Taal en lezen zijn de rode draad door mijn carrière; ik heb aan projecten gewerkt zoals de Taallijn vve, Vversterk, Leesarrangementen, het Masterplan Dyslexie en de taalpilots onderwijsachterstanden.
De manier waarop je met de kinderen omgaat bepaalt in hoge mate of zij zich prettig en gezien voelen in de groep, of ze hun eigen keuzes volgen en vol initiatief aan de slag gaan. Pedagogische vaardigheden zijn bepalend voor het ontwikkelproces van kinderen. Ik coach op de werkvloer of organiseer teambijeenkomsten waarin we gezamenlijk met eigen filmbeelden met de pedagogische interactievaardigheden aan de slag gaan.
Wat is belangrijk in de planning van het (ontwikkel)aanbod voor jonge kinderen? Daarbij kunnen we de betekenisvolle context en natuurlijke drang van kinderen om te willen spelen niet negeren. De organisatie van de groep of klas is bepalend of je voldoende aandacht kunt geven aan de verschillende ontwikkelniveaus in de groep. Mijn kennis over de ontwikkeling van het jonge kind en het educatief handelen kunnen jou helpen om het primaire proces in de groep verder te versterken.
Een scherpe blik nodig op beleidsstukken of behoefte aan een gesprekspartner? Ik heb veel ervaring in het schrijven en meedenken in beleid en in kwaliteitszorg. Specifiek voor vve (0-6 jaar), zie hiervoor mijn referentieopdrachten.
Neem contact op voor meer informatie.
Onderwijsadvies & Ontwikkeling
06-52125886
dorien@dorienstolwijk.nl
www.dorienstolwijk.nl