Inmiddels heb ik meerdere onderwijsprogramma’s en leermiddelen uitgewerkt. Onderstaand het overzicht:
Inmiddels heb ik meerdere onderwijsprogramma’s en leermiddelen uitgewerkt. Onderstaand het overzicht:
Auteur: Bouwen aan het kindcentrum: samen blijf je staan!
Met dit spel gaan pedagogisch medewerkers en leerkrachten in gesprek over de doorgaande lijn voor kinderen in de leeftijd van 0 naar 6 jaar. Wat is al vanzelfsprekend geregeld en waar zie je kansen voor verdergaande samenwerking? Dit spel biedt veel inspiratie en aanknopingspunten voor een meerjarenplanning. De dialoog in het team staat centraal en het borgen van en nakomen van gemaakte afspraken. Een eerste gezellige samenwerking die vertrekt vanuit de inhoud: datgene waar we allemaal energie van krijgen! Door samenwerking groeit het kindcentrum, laat elkaar dus niet vallen!
Auteur: Schatkist editie 3
Schatkist editie 3 is hét antwoord op actuele ontwikkelingen in het kleuteronderwijs. In deze nieuwe versie van de methode zijn praktijkinzichten geïntegreerd met recente wetenschappelijke inzichten. Schatkist besteedt veel aandacht aan het zelfontdekkend en spelenderwijs leren van kleuters. Met de betekenisvolle ankers en routines werk je aan de brede ontwikkeling van kinderen. Voor vve groepen zijn er handreikingen geïntegreerd voor de ondersteuning van taalzwakke kinderen en anderstalige nieuwkomers.
Auteur: Leesparade M4 T/m E8.
Leesparade werkt naast technisch lezen ook aan begrijpend lezen, leespromotie én woordenschat. Leesparade gaat uit van effectieve instructie, gericht oefenen en stapsgewijze herhaling. De methode is gebaseerd op breed wetenschappelijk onderzoek naar leesonderwijs.
Auteur: Uk en Puk Peutervolsysteem 0-4 jaar; Deel A t/m D
Met het Uk & Puk volgsysteem volg je de ontwikkeling van een kind in de leeftijd van nul tot vier jaar. Het is een hulpmiddel om gericht naar de ontwikkeling van een kind te kijken. De pedagogisch medewerker kan hierdoor doelbewust bij het niveau van het kind aansluiten. In de delen A t/m D worden praktische handreikingen geboden voor; het observeren, registreren, het maken van een ontwikkelplan, het intakegesprek en de oudergesprekken, het eindgesprek en de overdracht naar de basisschool.
Auteur: Schatkist Kleutervolsysteem 4-6 jaar.
Met het Schatkist kleutervolgsysteem volg je de ontwikkeling van een kind in de leeftijd van vier tot zes jaar. Het is een hulpmiddel om gericht naar de ontwikkeling van een kind te kijken. De leerkracht kan hierdoor doelbewust bij het niveau van het kind aansluiten. In de toelichting en de aanvullende uitgave ‘Een plan van aanpak maken’, worden praktische handreikingen geboden.
Auteur en projectaansturing: Speelleesset Veilig leren lezen
Met de Speelleesset van Veilig leren lezen gaan de leerlingen spelenderwijs aan de slag met extra oefeningen in lezen en spellen. Met het Zoemspel, Spaarspel, Bijenkorfspel of met Letters rollen passen de leerlingen de nieuw geleerde letters direct toe in de spellen. De spellen zijn gericht op de doelstellingen technisch lezen, begrijpend lezen en luisteren en spelling. Van alle spellen zijn twee instapmomenten per kern beschikbaar en is er een maan- en een zonversie.
Auteur: Activiteitencycli De Taallijn voor groep 1 en 2
De Taallijn is een werkwijze om de taalontwikkeling van jonge kinderen op een interactieve manier te stimuleren. Het boek geeft informatie over de speerpunten mondelinge taal, woordenschat, geletterdheid, ICT en multimedia, ouderbetrokkenheid en taal en kennis van de wereld.
Auteur: Zie je ze vliegen? De Taallijn voor groep 3 en 4
Om taal goed te leren, is het van belang dat kinderen veel zelf praten, luisteren, lezen en schrijven. In dit boek zijn taalproductie en interactie met en tussen
kinderen dan ook belangrijke uitgangspunten. Het is onderdeel van een doorgaande leerlijn. In groep 3 en 4 is er speciale aandacht voor taalstimulering binnen de zaakvakken.
Auteur: Schatkist leerkrachtassistent
De Schatkist-leerkrachtassistentent is opgebouwd volgens de routines, seizoenen en ankers; per anker zijn de kennismakings-, anker- en ankerpuntactiviteiten opgenomen. De Leerkrachtassistent werkt met ankerplaten rond woordenschat, digitale prentenboeken en fotoverhalen bij het anker, meet-, letter- en woordenschatspelletjes, versjes en liedjes.
Auteur: Scholingsmodule Vversterk, basis en verdieping taal- en reken/wiksunde
Met de landelijke impuls Vversterk verscheen de scholingsmodule Vversterk. Ik schreef mee aan de basis- en verdiepingsmodule taal- en reken/wiskunde. Daarnaast ontwikkelde ik de bijebhorende activiteitenreeks.
Auteur: Spel ‘Lieveheersbeestjesspel’
Het lieveheersbeestjesspel is een digitaal rekenspel dat op de Tiktegel gespeeld kan worden. Op de spelkaart is een grote boom te zien. De kinderen helpen met het tellen en ordenen van lieveheersbeestjes. In zes niveaus staan verschillende aspecten van beginnende gecijferdheid centraal. Het spel sluit aan bij het vaardigheidsniveau van het kind.
Auteur: Spel ‘Schaap ik heb je!’
Het rekenspel ‘Schaap, ik heb je!’ is een digitaal spel dat op de Tiktegel gespeeld kan worden. In het spel bouwen de kinderen samen een hek om de schapenwei. Werken de kinderen goed samen en voltooien ze het hek om de schapenwei, dan winnen zij het spel!
Onderwijsadvies & Ontwikkeling
06-52125886
dorien@dorienstolwijk.nl
www.dorienstolwijk.nl